רעות וגבורה בקרית ענבים

בית העלמין בקרית ענבים נעשה לאחד הסמלים של יום הזיכרון. נקברו בו מייסדי קריית ענבים, הקבוצה החמישית ואבן שואבת לאנשי העלייה השלישית ולצידם חללי ארגון ההגנה, פלמ"ח וצה"ל. רבים מהנקברים הם בני חטיבת הראל שיצאו מקרית ענבים להילחם על עורק החיים של ירושלים. לכן מעל למצבות מתנשאת אנדרטה לחטיבת הראל שהוקמה על ידי מנחם שמי, אביו של ג'ימי אשר היה מפקד פלוגה בגדוד החמישי של החטיבה.

שי בייטנר, איש קריית ענבים, מדריך סיורים בקיבוץ ובבית העלמין כבר מספר עשורים. בהרצאה הוא ישתף בסיפוריהם האישיים של לוחמים, מפקדים וחלוצים אשר יחד מרכיבים את הסיפור הלאומי שלנו, עם השב לארצו ונלחם על עצמאות.

מרצה: שי בייטנר

תאריך ושעה: יום ג, כ"ט ניסן תשפ"ד, 7.5.24 , 20:30

 

אליהו גולומב-המפקד הבלתי רשמי של ההגנה

בשנת 1920 קם ארגון ההגנה – ארגון מגן עברי עממי, בלתי חוקי, שיהווה לימים בסיסו של צבא ההגנה לישראל. במפגש זה נעקוב אחר מפקדו הבלתי רשמי – אליהו גולומב. מהספרייה בעיר וולקוביסק אל תל אביב בראשיתה וממנה בדרכי העפר צפונה אל תל חי. נספר על מבצעי העפלה ובנייה ונתווה את קווי דמותו של מפקד בתקופה בה, כהיום, אין גבול ברור בין האזרחי לצבאי.

ד"ר נעמה אוחנה-ארום. היא מרצה מרתקת במחלקה ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת בר אילן ומדריכה וכותבת תכנים במוזיאון ההגנה ע"ש אליהו גולומב.

מרצה: ד"ר נעמה אוחנה-ארום

תאריך ושעה: יום א, י"ח אייר תשפ"ד, 26.5.24, 18:00

 

ממצאים מספרים קרבות

האם הממצא בשטח מאפשר לזהות את עמדות הלוחמים ומהלך קרב הל"ה? איך השטח מלמד על הקרב שבו נפלה ממלכת ירושלים הראשונה? מה ניתן ללמוד מחרבות שהתגלו לא רחוק מרצועת עזה? כיצד התגלתה דרישת שלום מלוחם בבית חנון מהמאה ה-13? כיצד פעילות הכוחות ברצועת עזה תוכל לסייע למחקר עתידי על קרבות שהתרחשו באזור לפני מאות שנים?

ד"ר רפי לואיס הוא בין המובילים את המחקר הארכיאולוגי של שדות הקרב שהתרחשו בארצנו לפני עשרות ומאות שנים. מחקריו הייחודיים אפשרו לענות על שאלות רבות ושפכו אור על האירועים הדרמטיים ביותר שפקדו את ארץ ישראל לאורך השנים. מוזמנים להצטרף להרצאה ולשמוע בעצמכם!

מרצה: ד"ר רפי לואיס

תאריך ושעה: יום ב, י"א סיון תשפ"ד, 17.6.24, 21:00

 

דוד רזיאל-איש הברזל

דוד רזיאל ידוע ומוכר כמפקד האצ"ל אשר נפל בעיראק בפעולה שיצאה לבקשת הבריטים. מעבר להיותו לוחם ומפקד היה רזיאל גם תלמיד חכם שלמד בישיבת מרכז הרב. בכל אופן, המקורות המלמדים על חייו של רזיאל מעטים-קשה להתחקות אחר דמותו של אדם שחי במחתרת.

בשנים האחרונות ההיסטוריון משה נחמני יצא למסע מחקרי בעקבות דוד רזיאל. לרגל הוצאת ספרו החדש, יספר נחמני כיצד מסמכים היסטוריים ועבודת בלשות שופכים אור חדש על דמותו של מפקד האצ"ל הנערץ.

מרצה: משה נחמני

תאריך ושעה: יום ב, ב' תמוז תשפ"ד, 8.7.24, 21:00

 

נחום גוטמן, צייר צבאי במלחמת העצמאות

במהלך מלחמת העצמאות יצא נחום גוטמן כצייר מטעם העיתון 'דבר' לצייר בחזיתות השונות של המלחמה. במעקב אחר ציוריו אפשר לראות את קווי היווצרותו של צבא ההגנה לישראל – חיילים וחיילות, פרימוסים, טנקים ואוניות – בימיה הראשונים של מדינת ישראל.

ד"ר נעמה אוחנה-ארום. היא מרצה מרתקת במחלקה ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת בר אילן ומדריכה וכותבת תכנים במוזיאון ההגנה ע"ש אליהו גולומב.

מרצה: ד"ר נעמה אוחנה-ארום

תאריך ושעה: יום א, ט"ו תמוז תשפ"ד, 21.7.24, 18:00