מיפו העתיקה לעיר ללא הפסקהסיפורה של העיר העברית הראשונה.

בהדרכת: אחיקם ויסנשטרן

מס' מפגשים: 4

 

להצטרפות לקבוצת ה-WhatsApp של סדרת הסיורים "מיפו העתיקה לעיר ללא הפסקה" בהדרכת אחיקם ויסנשטרן

 

מפגש מס' 1

תאריך: יום רביעי, כ"א חשון תשפ"ב (27.10.21)

מפרעה ונפוליאון ועד החיד"א וש"י עגנון ביפו העתיקה

נטייל ביפו- אחת מערי הנמל העתיקות בעולם; עיר מרובת כובשים ותרבויות, שפות ודתות, מסורות ואגדות ובעיקר דמויות מרתקות. נטייל בעקבות דמויות המפתח היפואיות מכיכר השעון ובית הסראיה שם פעלו לוחמי הלח"י בתש"ח אל הסיביל ושער חומת העיר העות'מאנית שבנה המושל האכזר אבו נבוט. בשער רעמסס השני נכיר את העידן הכנעני של העיר ואת נפוליון נפגוש בכיכר קדומים. נבין מדוע עץ התפוזים מרחף והיכן היה החאן היהודי הנעלם בו התאכסן החיד"א. נסיים בסמטת שמעון הבורסקאי ודרכה לנמל הציורי ולסיפור עלייתו של איש העלייה השנייה שמואל יוסף עגנון.

 

מפגש מס' 2 

תאריך: יום רביעי, כ"ח חשון תשפ"ב (3.11.21)

היציאה מהחומות

נסייר ביפו של שלהי המאה ה-19 וראשית ה-20 אל חידושי התקופה, השכונות הראשונות מחוץ לחומות, נווה צדק ונווה שלום ותחנת הרכבת ההיסטורית בקו יפו ירושלים.

נתמקד בנווה צדק, בכורת השכונות ואח"כ המרכז התוסס של עולי העלייה השנייה. הסיור יפגיש אותנו עם דמויות המייסדים ועם אנשי הרוח הגדולים שבחרו לגור במקום בראשית המאה העשרים שם עצבו את התרבות העברית כפי שהיא מוכרת כיום ובהם ש"י עגנון ויוסף חיים ברנר, נחום גוטמן והרב קוק ועוד רבים וטובים.

המסלול: מתחם התחנה, רחוב ברנט, בית המדרש של הרב קוק "שערי תורה", מרכז סוזן דלל, בית שלוש, דירתו של עגנון, בית הסופרים והעורכים, בית משפחת גוטמן ומעונו של הרב קוק

 

מפגש מס' 3 

תאריך: יום רביעי, י"ג כסלו תשפ"ב (17.11.21)

עיר עברית נולדת מן החולות

אחוזת בית הייתה שכונה שחלמה להיות עיר ושלא כמו בד"כ, חלומה התגשם…

נטייל במתחם אחוזת בית וסביב שדרות רוטשילד. בין בתי המייסדים נכיר את חזונם ואת דרכם להגשימו, מאיש החזון העלום עקיבא אריה ויס אל ראש הועד והעיר הנצחי דיזינגוף. נעסוק בארכיטקטורה של ת"א הקטנה במוזיאון הפתוח ברחובות ונלמד לזהות את הסגנונות שעצבו את העיר הצעירה, הסגנון האקלקטי ובתי החלומות והסגנון הבינלאומי הבאו-האוס שהפך את ת"א לעיר הלבנה.

מסלול : מזרקת הפסיפסים של גוטמן, בית וייס, המעלייה – המעלית הראשונה של ת"א, מלונות הפאר פלטין ומלון נחום, אנדרטת המייסדים והקיוסק הראשון, בית גולומב ובית לוין, בית וועד הקהילה ומבנה הפגודה של האדון בלוך.

 

מפגש מס' 4 

תאריך: יום רביעי, כ' כסלו תשפ"ב (24.11.21)

פעמיים כמעט מלחמת אחים – מרצח ארלוזורוב לאסון האלטלנה

שתי הפרשיות- רצח ארלוזורוב וסיפור אוניית הנשק האלטלנה קשורות זו לזו בגלוי ובנסתר.

נטייל לאורך הטיילת התל אביבית המחודשת והיפה ונבקר בשורה של נקודות ואתרים הקשורים ומחברים את שני האירועים: נתחיל בגן העצמאות, המקום בו עמד "התותח הקדוש" אשר העלה באש את האלטלנה ולמרגלותיו, 15 שנים קודם לכן, נרצח ארלוזורוב בידי….?

נמשיך אל המקום בו עמד הבית האדום, מטה ההגנה ומרכז ארגוני הפועלים בתל אביב של שנות השלושים והארבעים. נרד אל הטיילת במקום בו עלתה האלטלנה על שרטון ומול מה שהיה מלון ריץ, מטה הפלמ"ח בתש"ח, ממנו נוהלה ההתקפה על האונייה ואנשיה. נסיים בגן ההעפלה – גן לונדון כיום ובשנות השלושים מלון קטה דן, ממנו יצא ארלוזורוב אל מותו בליל הרצח ובו אולי מצוי הרמז לפתרון התעלומה וניסיון לסיום הרמוני של שני משברים מאיימים ומסוכנים כל כך.