מסעות תנ"ך ופלמ"ח בשפלת יהודה

בהדרכת: ד"ר יורם אלמכיאס.

מס' מפגשים: 4  (ימי שישי)

להצטרפות לקבוצת ה-WhatsApp של סדרת הטיולים "מסעות תנ"ך ופלמ"ח בשפלת יהודה" בהדרכת ד"ר יורם אלמכיאס

 

בסיורים נשלב למידה תנ"כית עם הבנה גיאוגרפית ורלוונטיות היסטורית. התנ"ך, מלבד היותו מקור בלתי רגיל להבנת האירועים המקראיים, היה והינו מצע ייחודי לבניין התודעה הלאומית ולא במקרה היה במוקד התפתחות הטיילות העברית בארץ ישראל החל מתנועות הנוער ועד למסעות הפלמ"ח. בסיורים, שיכללו ביקור באתרים מקראיים וקטעי הליכה בקושי בינוני, נלמד לעומק פרקים תנ"כיים בהקשרם הגיאוגרפי-היסטורי ונתחקה אחר מקומו של התנ"ך בתודעת הנוער המטייל באזור השפלה בראשית העת החדשה.

 

מפגש מס' 1

תאריך: יום שישי, ח' כסלו תשפ"ב (12.11.21)

דוד וממלכת דוד – תל עזקה וחורבת קייפא

את הסיור נפתח בתל עזקה- אחד האתרים המקראיים החשובים בשפלת יהודה. מהמקום נלמד את פרקי התנ"ך הרלוונטיים לאזור ונערוך תצפית מיוחדת על אזור עמק האלה, תילים מקראיים סמוכים ובעיקר ננסה להבין את ההקשר הגיאוגרפי-היסטורי של החיבור בין השפלה להר והמאבק הישראלי-פלישתי. החלק השני של הסיור יהיה בחורבת קייפא- תל ארכאולגי חשוב שבשנים האחרונות חושף את צפונותיו ושופך אור על אחת הסוגיות הארכיאולוגיות החשובות במחקר. בין השאר נספר על טיולים קדומים וחדשים לאיזור זה ונחשף למקורות לא מוכרים על מסעות פלמ"ח בעקבות דוד בשפלת יהודה.

 

מפגש מס' 2 

תאריך: יום שישי, כ"ב כסלו תשפ"ב (26.11.21)

בעקבות יהושע, יהודה המכבי ועוד- תל ועמק איילון, חורבת עקד ופארק איילון

בסיור זה נתמקד בימי יהושוע, הכניסה לארץ והקרבות הראשונים מול מלכי הדרום. ההקבלה לקרבות החשמונאים באזור זה מתבקשת במיוחד בגלל הסמיכות לחג החנוכה הקרב ובא. בין השאר נעסוק בשאלות: מה למדו בני הנוער בטיוליהם ממסעות יהושוע והחשמונאים? איזה מקום תפסו אתרים אלו בתודעת מסעות הנוער הציוני?

 

מפגש מס' 3

תאריך: יום שישי, ו' טבת תשפ"ב (10.12.21)

בעקבות שמשון בין צרעה לאשתאול

בסיור זה נתמקד בדמות אחת ייחודית ומיוחדת. שמשון הגיבור. לימוד פרקי שמשון באתרים בהם התרחשו האירועים ,יעניק ממד של עומק לסיפור המקראי ויאפשר הבנה רחבה יותר של האירועים. כדרכנו, נבחן את דמותו של שמשון גם בהקשר הלאומי ציוני ואת השפעתה על תודעת הנוער העברי בראשית הציונות.

 

מפגש מס' 4

תאריך: יום שישי, כ' טבת תשפ"ב (24.12.21)

בעקבות מלכים ומורדים – בין לכיש למרשה

הסיור יכלול ביקור מקיף באחד התילים המקראיים הגדולים והחשובים בשפלה הדרומית-תל לכיש. התל נקשר לכמה אירועים וסוגיות מקראיות חשובות, אותן נלמד בהקשרם הגיאוגרפי היסטורי ומה המחקר הארכיאולוגי יכול ללמד אותנו עם ובנוסף לסיפור המקראי. משם נצעד רגלית בקטע יפהפה על 'שביל ישראל' עד לסביבת מרשה, תוך לימוד וחשיפה למקורות היסטוריים שיחברו אותנו למטיילים עבריים קדומים ומסעות לאומיים מודרניים בעת החדשה.