תאריך: ימי שישי
שעות: 9:00-12:30

 

מוצא-המושבה שנשכחה

מוצא היא מושבה עם סיפור ייחודי שלא דומה לאף מושבה אחרת: ספק חלק מ"היציאה מהחומות" וספק חלק מהעלייה הראשונה. היא כללה בתחילה ארבע משפחות בלבד ואיש כמעט שאינו מסייר בין בתיה היפים שעוד עומדים על תילם. בסיור נצא להיכרות מקיפה עם המושבה מוצא. נבקר את החאן שהפך לבית כנסת, את עמק הארזים (שאין בו ולו ארז אחד…), את גדם העץ שנטע הרצל בעצמו על יד בית ההבראה המשומר וכמובן את הבתים הציוריים שמתחבאים בפינה נשכחת בין ירושלים למבשרת ציון.

את הסיור ידריך מורה הדרך עקיבא סגל, מדריך מומחה בתחומו ואוהב ירושלים וסביבותיה.

מדריך: עקיבא סגל

תאריך ושעות: יום ו, ט' אייר תשפ"ד, 17.5.24, 9:00-12:30

נקודת מפגש: רח' שמעון סויסה 50, מבשרת ציון.

נקודת סיום: מוצא עילית

הערות: אין שירותים ציבוריים בנקודת המפגש, הסיור על בסיס רכבים פרטיים. תהיה נסיעה מנקודה לנקודה וקטעי הליכה קצרים ולא מאתגרים.

נבי סמואל-לגלגולה של מסורת

נבי סמואל מזוהה עם מסורת קבורתו של שמואל הנביא אך לא בכך מסתכם האתר. המקום זוהה גם עם העיר המקראית מצפה שריכזה סביבה יהודים אחר חורבן הבית בהנהגתו של גדליה בן אחיקם. האתר נקשר לקרבות שהתחוללו סביבו עוד בימי קדם ולאלו שהתרחשו בו בעת החדשה. אלו מסורות נוספות נקשרו באתר? מה השרידים שהותיר לדורות? מה תפקידו של 'גן המקלט' שנמצא במקום ומה הקשר של האתר לל"ג בעומר? בואו לסיור באתר יפהפה עם סיפור מרתק ותצפיות מרהיבות.

את הסיור תדריך ד"ר רוית פרבר, בוגרת אוניברסיטת קולג' בלונדון והמחלקה ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת בר אילן וממפתחות תכני ההדרכה באתר.

מדריכה: ד"ר רוית פרבר

תאריכים ושעות: יום ו, כ"ג אייר תשפ"ד, 31.5.24, 9:00-12:00

נקודת מפגש: פארק (גן לאומי) נבי סמואל)

נקודת סיום: פארק (גן לאומי) נבי סמואל)

תעלומות בהר ציון

האם יש בסיס ארכיאולוגי וגיאולוגי קדום למסורת קבר דוד בהר ציון? היכן היה שער האיסיים? מי האומן שהתגורר בהר ציון? מי הזקנה שמסרה דגל לחייל צה"ל במלחמת ששת הימים? כיצד מסתדרים כל כך הרבה זרמים דתיים ותרבותיים שנמצאים יחד בשטח צפוף קטן?

בימי בית שני נכלל הר ציון תחת חומות ירושלים אך כיום מדובר במעין 'חצר אחורית' לעיר העתיקה. מעניין שדווקא בחצר האחורית מתגלים הדברים המעניינים ביותר…

את הסיור ידריך אסף דל, תלמיד מחקר במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באונ' בר אילן ומדריך בכיר במדרשת חברון.

מדריך: אסף דל

תאריכים ושעות: יום ו, א' סיון תשפ"ד, 7.6.24, 9:00-12:00

נקודת מפגש: חניון הר ציון

נקודת סיום: חניון הר ציון